Sunday, July 10, 2011

keceriaan, keBERSIHan, keselamatan

Smalam merupekan hri Sabtu yg cukup brsejarah untuk Malaysia. Satu prhimpunan telah diadekn di sekitr KL dn ia mendapat smbutan yg hangat ala-ala Year End Sale(Y.E.S). Aku sbenonye x la amek tau sangat sbb duk kt asrama. Tp start dri pagi smalam smpe la ke malam x abes2 citer pase BERSIH. Berite kt TV pun yg banyaknye pase BERSIH. Bukan takat itu aje, sape2 yg ade rangkaian sosial mcm fb, twitter, blog mesti tulis pase BERSIH. Mmg rakyat Malaysia menggunekan kemajuan teknologi sebaiknye. Patut la Guiness World Record catat negare Malaysia sbagai negara yg paling ramai penduduknye yg menggunekan rangkaian sosial.
prhimpunan yg sme taraf...opsss.......


SURAT KABO

Pagi td aku pegi pasar pagi. Fahmi pesan beli surat kabo Berite Minggu. Aku dh agak mesti die nk bace pase BERSIH. Mse smpe kt tempat yg jual surat kabo tu punye la aku kagum. Sume cover depan mesti gambar mase BERSIH yg brlaku semalam. Aku paling suke cover depan NST. Kalo ade award cover depan surat kabo terbaik mesti NST menang. Hidup NST.

nie cover NST, aku dapat amek yg kecik aje, habes pecah gambonye........

GAMBAR KENANGAN

Pas tu aku pun bukak la internet untuk bace kronologi BERSIH. Bes jugak kalo bace. Macam2 yg jadik. Paling stail ble kepale2 yg trlibat siap lepak kt hotel mewah lagi. Mmg ade kelas. Skarang mari kite lihat gambar2 yg aku dh lihat dlam internet.

polis menjalankan tugas mereka untuk mengawal keadaan... biase la kan org yg sbenonye ade bau2 bacang terlibat ngn BERSIH akan cover ble jumpe polis... takot masok lokap lagi2 kalo yg student......



pihak polis juge buat roblok (road block)......
makhluk liar yg trtangkap..... uk...uk...uk.....
bukat stakat kne meriam air ngn gas pemeedih mate...siap ade yg kene perkosa.....OMG
tidak bersalah....akak nie nk carik ikan untuk masak tengah hari tapi tersepit pulak dalam perhimpunan tu.....
SOGO....SOGO....SOGO......
akibat kepenatan...ramai yg lepak2....tu la bukan dapat ape pun pg BERSIH, dpat penat ade la
patot la ade yg cakap ni prhimpunan 1 MALAYSIA... tengok je la mcm2 bangse yg datang........
pasti pelancong kagum......
tringt pulak mse open konsert Sudirman zaman dulu
malang...tertangkap....kui...kui...kui....
balik...sbb hujan...takot demam.....

A. SAMAD SAID

Sasterwan negara ini jugak trlibat sme dalam prhimpunan nie. Die ade nk hntar memorandum kpd Yang Di-Pertuan Agong dkt Istana Negara. Dengo cite nye mese tengah berarak, Kasut A Samad Said tlah trcabut smase dkt KL Sentral. Akibatnye die brkaki ayam aje la mse brjalan tu. Nseb baik ade org hulur kt die sliper yg simple untuk die pake. OK la tu kan, janji berkasut. Sliper lbeh baik drpd die pake kasut tumit. Bgaimnepun hasrat die nk kasi memorandum tu trbantut apabile dihalang pihak polis. Die kte pihak istane dh kasi kebenaran tp die tetap dihalang. Crite selanjutnye idak la aku tau.
amboi...high fashion nampak Pak Samad.......

Seblum aku nk buat penutup yg panjang lebar, aku nk ingtkn korng supaye bace 2 sajak kontroversi yg telah ditulis oleh A Samad Said. Kalo sajak PELUDAH WARNA senang sket nk paham tp kalo sajak UNGGUN BERSIH susah sket kot sampekan aku pun tak paham tp mmg best la due2 sajak nie.


PENUTUP

~~~BODOH~~~

cHALlLoOoOoO......

No comments:

Post a Comment