Saturday, November 12, 2011

ORG jawe LENGGANG perut

Untk pengetahuan korang sume, sebenonye aku nie berketurunan Melayu + Jawe. Yg Melayu dr belah mak, Jawe plak belah bapak. Aku sngt kagum dngn bapak aku sbb kalo die cakap Jawe dngn geng2 die, haram sepatah aku paham amende bapak aku cakap. Kalo bapak aku kutuk aku pon aku x tau. Tapi ramai yg cakap aku nie Jawe murtad sbb x tau cakap Jawe. Walaupun aku Jawe yg x brape nk Jawe, aku tetap tidak akan melupekan beberape budaye JAWE yg menarik. Kali ini aku nk bercerite tentang budaye LENGGANG PERUT yg slalu dilakukan oleh ibu mengandung yg berketurunan Jawe.


LENGGANG PERUT

Besenye kite dengo perkataan lenggang ni dari lagu rakyat Malaysia iaitu lagu ‘Lenggang Kangkong’ x pon dari prbuatan org yg berjalan tanpe membawak sbarang bende @ jalan berlenggang bak kate org tue. Menurut Kamus Dewan, lenggang bermaksud pergerakan tangan ke hadapan dn keblakang ketike berjalan atau pergerakan mengayak-ayak atau berbuai-buai. Maksud kedua yang dinyatakan oleh Kamus Dewan lebih tepat berdasarkan ciri-ciri lenggang perut kerana perut ibu mengandung akan dibuai-buai semasa upacara lenggang perut dijalankan.
org puteh yg mengandung pn ade gak lenggang perut....tp depe lenggang perut dalam kelas tarian je... kelas kau org puteh.....

Bukan sume org reti nk lenggang perut nie. Hanye bidan tertentu aje bleh buat. Mse aku tengok kt TV aritu, mak bidan yg pandai lenggang perut nie dapat ilmu dri mimpi. (HAH????). Mesti die jumpe momok dalam mimpi die tu.


TUJUAN

Korang jangan ingt lenggang perut nie saje2 je nk buat. Tujuan lenggang perut dilakukan adalah untuk membetulkan kedudukan budak yg ade dalam perut mak die. Usia kandungan yg sesuai smase lenggang perut dijalankan adelah semasa kandungan berusia 7 bulan. Mak aku pernah cakap, mse 7 bulan budak dalam perut tu tengah keras sbb tu kalo budak lahir x cukup bulan slamat kalo mse tu tengah 7 bulan. Kalo 8 bulan, harapan untuk  hidup jauh lebih rendah brbanding 7 bulan. 9 bulan budak dalam perut keras balik. ( HAH???????)
bukan fakta...auta je kot.....



BAHAN-BAHAN

Beberape jenis bahan diperlukan sepanjang lenggang perut berlangsung. Antarenye ialah:
  1. Kelape mude sebijik
  2. Telur ayam 2 bijik
  3. Kain batik lepas 7 helai
  4. Beberape buku benang
  5. Bunga-bungaan dan limau purut untuk mandi bunge
  6. Sedikit minyak kelape
  7. Pengeras RM1.25
bahan-bahannye.......

PROSES

Tiada tarikh yg ditetapkn untuk lenggang perut dilaksanakan. So, ikut suke hati je la. Mule2 tuan rumah akan mengadekan majlis doa slamat, malam sebelum lenggang perut nie dijalankan. Macam bese la, org Jawe x sah kalo xde NASIK AMBENG kalo mse doa slamat. Slepas doa slamat boleh la para tetamu melantak segale bende yg diberikan oleh tuan rumah.
ni la nasik ambeng org jawe.... mase makan kene ramai2.... aku x suke sngt sebab sume org gagau je nasik tu ble nk makan...

Lenggang perut akan dilaksanakan pada siang hari esoknye. Ibu mengandung dan suaminye akan menjalani upacara mandi bunga yg akan diuruskan oleh mk bidan. 4 helai kain batik menjadi persalinan untuk pasangan tersebut. Bukan stakat kne jirus dngn air, mak bidan akan sental sgale daki dn kerak yg ade dekat badan mereka.
habes mak bidan tu sental segale daki......

Lepas tu suami isteri kne pijak telur secare serentak. Motifnye aku pun tau. Nk kasi cukup syarat je kot.
kne pijak serentak kalo x, x tau la ape jadiknye......

Seterusnye, si suami akan membelah klape mude untuk mengetahui jantina anak mereka. Kalo belahan tersebut elok maknenye anak laki tp kalo udah nk bersepai buah klape trsebut, anak pompuan la tu. Sebagai kesimpulan kalo buah klape bersepai, mak bapak kne la ready jangan kasi anak mereke bersepai dalam hidup mreka senasib dengan kelape tersebut.
parang kne tajam kalo idak sah2 la klape tu bersepai.....

Kini bermulalah bahagian utame lenggang perut iaitu melenggang-lenggangkan perut yg ade budak tu. Lagi 3 helai kain batik akan digunekan. Kain pertame akan  diikat ke bahagian atas dan kain yg kedua diikat pula ke bahagian bawah perut.
kain pertame
kain kedue

Kain ketiga memainkan peranan paling penting di mane mk bidan akan menggerakkan kain ketiga tersebut ke pelbagai arah supaya dapat membetulkn kedudukan budak dalam perut. Sbb tu la dipanggil lenggang perut. Punye la penat aku taip, rupenye itu je sbb dipanggil lenggang perut.
kain ketige

Setelah segalenye slesai, pengeras dan benang akan diserahkan kpd mak bidan. Mak bidan pulak akan memberikan minyak kelape yg tlah dijampi untuk dibuat sapu kalo ade sakit atau kesukaran mse brsalin nanti.


KESIMPULAN
Kepercayaan, upacare, adat istiadat dll sbenonye menarik untuk diketahui dn di dalami. So, HIDOP JAWE!!!! Mri LENGGANG PERUT!!!!

CHAAAALLLLOOOOO........

2 comments: