Sunday, May 6, 2012

kedai kopi SETARBAKS

Hari tu ade la aku mintak pertolongan 'cemas' drpd kawan aku yg bername EZZAT @ c.b. Slepas slesai die menolong aku, die mintak pulak la aku belanje MILO TABUR. Xde la aku heran sangat sbb milo tabur je. Pas tu die kate die nk milo tabur STARBUCKS. Sewel btoi, die ingat starbucks tu RESTORAN HIDAYAH ke ade jual milo tabur, udah la mahal kalo beli ayor kt starbucks tu. Cekik btoi.... hahahhaha.....

Nyembang pasal kedai kopi starbuck nie x la asing bagi aku. Slalu je aku jumpe dt JUSCO PERDA tp x la penah masok sbb tau mahal, lg bek bancuh nescafe kt hostel cicah ngn biskot hup seng. Bagaimnepun, perkare yg paling aku tertarik dengan starbucks nie adelah pasal LOGO die. Jadiknye entri aku kali nie, aku nk propa pasal logo starbucks.


SIREN

Siren yg aku maksudkan bukanlah siren kebakaran yg dok melolong kalo ade bende terbakor tu. Siren ni sebenonye nme IKAN DUYUNG yg terdapat kt logo starbucks tu. Ade gk tempat yg panggil duyung tu sebgai SERENA. Tp yg aku peliknye apesal ekornye bercabang dua, cmne la agaknye die brenang. Imej duyung tu dipilih pon sbgai kesinambungan perkataan starbucks yg berasal dr cerita KAPTEN AHAB yg belayar di lautan dan menemui siren.


SENARAI LOGO

Logo starbucks penah berubah untuk beberapa kali. So mari kite usha......

1971
logo yg nie kalo diterbalikkan akan jadik lambang setan ala2 balack metal la sket... kalo x caye try buat.....
Logo pertame starbuck yg berwarna COKLAT. Skali pandang mmg huduh ikan duyung kt tengah tu. Logo pertame ni pon mmg ade kontroversinye sbb imej duyung yang dipaparkan tu nampak BUAH DADU dan PUSAT nye tersembul. Agak x sopan la bile seksi beno.....


1987
still x lulus sbb nmpak pusat cm ratu gelek.....
Logo kedua menggantikan logo pertame. Kali ni buah dadunye telah ditutup sket dengan rambut si ikan duyung yg ikal mayang. Kaler logo pon udah berubah menjadik HIJAU. Tp ade gak yg x puas hati sbb pusat tersembul ikan duyung tu still boleh ditengok... hadoi...


1992
logo yg telah insaf....
 Barulah sgale kontroversi pasal buah dadu dan pusat tersembul tamat. Depe zoom aje ikan duyung tu... puas hati..... Logo nie la yg Malaysia still pakai....


2011
hampeh je mcm x payah ubah pon xpe.....
Sempena ulang tahun ke-40 starbucks, depe telah mengeluarkan logo baru. Beza nye cume depe hilangkan perkataan starbucks coffee kat keliling ikan duyung tu je. Malaysia aku tak tau la dh pakai ke blom logo nie tp yg pasti STARBUCKS JUSCO PERDA x ubah lagi....


KESIMPULAN

Starbucks Malaysia x update dan kpd sahabatku yg brname EZZAT, kalo nk milo tabur jugak nnt aku blanje kt RESTORAN BASHA, HUTAN MELINTANG... sekian...

CcCcCchHhhHhhHhAaAAaAaAllLlLlLlOooOoOoOo...............

No comments:

Post a Comment