Tuesday, November 20, 2012

TANAM URI....

Bru2 ni aku tengok rncngn KHURAFAT kt TV 9 pasal tanam uri. Pengacarenye FEDTRI YAHYA. Syok jugak usha rncngn tu sbb nye famili aku pon buat bende yang lbeh kurang jugak mcm dalam rncngan tu. Tp kne bringt la bende khurafat. Jangn dibuat lagi....

Nme len untuk uri ialah TEMBUNI, SAMPUL TIAN atau KAKAK ANAK. So entri aku kali ni nk nyembang tentang cara famili aku nk tanam uri. Bende nie aku tengok live mse nk tanam uri anak sdare aku yg first. Jadik nye bersedialah untuk memasuki ke alam bacaan misteriiiiiiii...... hehehehhhhee.....



Firstly, uri tu mestilah ade.....
bhgian bawah... brsmbung dengan tali pusat.....
part ni yg mlekat kt dinding rahim... cm daging mrekah-rekah.....



Kemudian, sediakan bahan bahan lain yg diperlukan sepanjang proses penanaman uri hendak dijalankan.....



Then, cuci2 la uri tu kasi bersih....


Sesudah itu, kome letak la bahan-bahan mcm garam, asam gelugur dan paku kt uri tu....



Amek kain puteh pas tu bonjotkan... ikat toncet skali... ala2 sup bunjut adabi jadiknye.....



Part paling aku suke... keranda tempurung. Masukkan bunjutan uri tadi ke dalam tempurung kelapa. Isi klape nye tu parut la dulu buat santan. Jimat duit......



Last skali, tanam je la uri tu. Lubang yg dbuat jangan dalam sngt sbb nk letak batang daun betik sbgai salur pernafasan uri tadi... Merepek kan, ade ke uri brnafas????... btw letak pelita skali sbgai penerang....


Tamatlah proses penanaman uri... Kalo memalam cuak jugak ble nk intai tempat uri tu kne tanam... Takot nmpak momokkkkkk....


PENUTUP

Khurafatkan.... so jngn bria sngt pasal nk tanam uri.Padehal bende tu kite cuci2 pas tu tanam je...


cCcCcCCccCchHhHHhHhAaAAAAlLlLlLlLLOooOOOoOoo.....

No comments:

Post a Comment