Wednesday, June 20, 2012

MARKET PAGI 1

Aku mmg suke pg pasar basah @ market pagi sbb sronok usha org ramai beli2 barang, membazir, sembang2 kosong dll. Tambahan pulak barang kt situ fresh2 blake. Al-maklum la pasar kn tmpat paling dibenci Allah, sudah pasti la kerakusan untuk membeli akan membuak-buak trmasuk la diri aku sendiri. Tp aku paling x gemar kalo nk beli barang tp peniaga layan cm anak harun. Majoriti yg akan kasi layanan level anak harun sudah pastinye peniaga Melayu. WTH tp itu la kebenarannye....


Kali nie aku nk kongsi satu situasi yg SLALU aku hadapi drpd peniage Mlayu smpe dh nk muntah aku kalo pg market pagi. Disbbkn slalu sngat trjadi, perkare trsebut menyebabkan aku lebih suke beli barang dr peniage berbangse lain dr beli kt org Mlayu. Suruh sokong tp kalo dh rupe cm tu babai je la ye dengan aku.....


PENIAGA MELAYU


kes yg aku nk jadikkan contoh nie berkaitan dengan persinggahan aku kt kedai Mlayu yg jual ayam........
sbg pelanggan aku brharap la jugak peniagenye tu pelawa aku beli ayam die tp haram idaknye. Aku dengan tunggul sme je..... las2 lambaian tangan je la aku berikan.....


PENIAGA CINA
tp kalo lalu kdai Cina berbatu-batu lg dh dengor suare depe ajak org beli... mesra, ramah dan yg pasti depe amek org Islam sbg tukang sembelih agar kehalalannye trjamin, maklum la yg jdik pembeli majoritinye Melayu..... mintak je ape2 brkaitan bende yg depe jual mestti dpe all out usaha untuk kite... tahniah....




PENUTUP
Aku kondem2 nie bukan utk mrendah-rendahkan peniaga dn menjulang aku mcm raja kalo pg market. Aku cume harap ade prubahan yg lebih baik. Aku sbg penggune dan aku nk hak aku. Kalo layan aku cm taik mmg aku berak terus kt depe... sila fahami etiket dlam berjual beli agar kesejhteraan dpt dinikmati bersame.... mybe ade lg cite yg aku nk kongsi tp nnt2 la ye....


CccccCCcCcChHhhhHhaaaaAaALLlLlOoOoOoOo....

4 comments: