Wednesday, October 14, 2015

HANTU TIGA BERANAK

Kalo sebut NANG NAK mesti la ramai yg tau citer hantu tu. Nang Nak tu kiranya hantu paling trkenal kt Thailand trutama kt wilayah Phra Khanong. Setelah hampir 2 tahun aku tak post ape2 entri, jadiknye entri kali ni aku nk sembang pasal HANTU TIGA BERANAK. Citer ni sebenonye citer dr kampung aku dan ramai yang x tau trmasuk org kampung aku sendiri. Aku dapat citer ni pun dr mak aku dan xde prsamaan pn dngan Nang Nak.

hantu tiga beranak
Ekceli asal kejadian hantu tiga beranak ni tak diketahui pun. Tau2 memang udah jadik hantu. Bagi aku yang menarik tentang hantu tiga beranak ni sbb prjalanan prpindahan depe ni dari satu tempat ke tempat yang lain. Tapi kedudukan antara tempat2 yg depe pindah pun x la ke mana sangat. Pi mai pi mai tang tu jugak... 

peta perpindahan
Hatu tiga beranak tu dikatakan brpindah mengikut kedudukan peta yang aku buat kt atas. Tempat nombor satu tu sebenonye kebun milik org kampung. Kt kebun tu ade satu rumpun buluh yg menjadi tempat hantu tiga beranak tu tinggal. Owner kebun tu sendiri pernah nampak depe tu keluar masuk rumpun buluh. Tapi malangnye rumpun buluh tu kena tebang sbb owner kebun nk tanam sawit. Lagipun sape sanggup kebun sendiri ade hantu duduk.

kena pindah sbb pokok buluh nk kena tebang
Perjalanan kehidupan hantu tiga beranak diteruskan. Depe dikatakan berpindah ke tempat yg berlabel nombor dua. Tempat tu sebenonye kuarters guru yg dh xde guru pn nk duduk. Kuarters guru tu dalam kawasan sekolah. Aku sendiri prnah masuk kuarters tu. Walaupun pernah dijadikan bilik kaunseling tp kalo masuk kuarters tu mesti rase smacam. Rasa mcm ade yg menengok je.

duduk rumah kuarters la pulak
Syukur spanjang aku blajor x pernah ade kes. Tapi lepas aku abes blajor muncul pulak kes budak kne rasuk. Budak tu mesti kne rasuk bila dia masuk kawasan sekolah mcm hantu tiga beranak ni dah tunggu dia dh. Ape lg panggil bomoh la. Tok bomoh tu la yg bagitau yg kt kuarters tu ade benda. Dia pn halau la depe ni ke tempat lain. Tak lama lpas tu kuarters guru tu dirobohkan dan dibina bangunan prasekolah kt situ. Dh xde dh kes rasuk2 lpas kejadian tersebut.

warghhhhh.....

menumpang rumah
Selepas kne halau, dipercayai hantu tiga beranak ni prgi ke sebuah rumah berhampiran iaitu tempat yang berlabel nombor tiga dalam peta. Punca depe boleh tinggal kt rumah tu katenye sbb tuan rumah tu sendiri yang jemput. Tuan rumah tu dh ade pnyakit lupa sbb faktor umur. Tuan rumah tu pn ade bau2 bacang ngn aku. Pangkat tok sedara la kalo dngn aku. Alkisah bermula pd satu petang yg diiringi oleh hujan renyai. Tuan rumah tu trnampak depe tiga beranak ni tengah berteduh dekat pokok pisang depan umah dia. So, tuan rumah tu pn jemput la masuk sbb nk suruh berteduh. Untuk memudahkn pemahaman, sebenonye tuan rumah tu je yg nampak tiga beranak tu. Ape lg depe pn brteduh la 'selama-lamanya'.

hujan
Mak aku penah citer masa die melawat tuan rumah tu, tuan rumah tu ade cakap ade budak2 main atas katil la, nk bagi budak2 makan aiskrim, dll. Mak aku pulak yg jdik seram. Padehal xde sape2 pn kt umah tu melainkan tuan rumah tu sorang.

PENUTUP
Citer ni mmg ramai org kampung x tau sbb hantu tiga beranak ni bukan jenis yg terbang ke sana ke mari, bukan jenis kacau org, bukan jenis yg tunjuk diri. Kiranya keturunan hantu yg humble a.k.a rendah diri la. Depa dngn kehidupan depe, kita dengan kehidupan kita. Kan bagus macam tu, hidup aman damai manusia dan hantu. Ahahahaha......

Skrang tuan rumah yg diceritakan tu dh xde dh pun. Kisah hantu tiga beranak tu pun dh xde dicanang-canang. Tak tau la depe still duduk kt umah tu atau dh pegi tempat lain. Tapi kisah perjalanan kehidupan depe tu tetap jadi ingatan.

ChaLllLOoOooOOooo....



No comments:

Post a Comment