Tuesday, December 31, 2013

PONTIANAK dari Kota Pontianak...

hai u'olls... nme hakak cik ponti...
 "Hah... name tempat tu PONTIANAK???"
Teringat aku ayat sorang budak skolah menengah mase jambori kat Johor hritu bile 1st time die tau ade name tempat Pontianak kt Indon. Mesti budak tu x minat subjek geografi kt skolah. Padehal tempat tu xde la jauh benor dngn Kuching, Srawak. 

Nak dijadikn isu brkenaan dngan Kota Pontianak, Kalimatan Barat, Indonesia nie aku ade la sembang dengan bebudak dari sana. Bebudak tu sebenornye wakil pengakap Indonesia a.k.a pramuka mse jambori antarabangsa johor 2013. Khemah tempat aku menginap pn duk seblah2 je dngan diorang. Sudah pasti la isu yg aku bangkitkn dgn diorang adelah pasal hantu kt situ. 
dari kiri: bapak bachtiar (cikgu bebudak tu), andi, ryan, AKU, septin, muthia......

Seblom aku pegi sembang dgn diorang sebenonye ade kes budak pengakap Maldives kne sampuk. Dah la time Maghrib. Wargh....wargh.... wargh....bunyik nye. Aku pn pegi la usha skejap. Tapi die kne sampuk lama sngt sampekan aku pn jadik boring. Jadiknye aku pegi la duk brsembang dengan bebudak Kota Pontianak tu dengan riang ria nya ditambah plak dengan ketawa brdekah-dekah mcm aku plak yg kne sampuk.
Diorang ni x tau ckap Melayu... so yang aku faham cuma help,help,help.......

Bebudak tu ade citer pasal sejarah cmne Kota Pontianak bleh dpat nme seseram mcm tu. Sejarahnye tu korang bleh carik kt tenet je sbb lebih kurang sme je citernye. Pontianak kne tembak dngn meriam. Lebih kurang gitu la. Tapi bende paling penting yg aku nk sembang dlam entri kali nie adelah brkaitan dngn perbezaan pontianak dkt Kota Pontianak dngn pontinak yg kite sume pernah usha kt tv. Bleh tahan amazing la perbezaan nye tu.

a) Suka rasuk pompuan yg tengah mengelamun
kalo cm tu la yg aku nampak, aku sanggup xde six sense....
 Kalau ade kes sampuk ke, rasuk ke, ape ke mesti kerje cik pontianak nie. Memang dh xde hantu lain dh. Sape2 yg ade kelebihan boleh nampak cik pontianak tu ade dekat sisi orang yg kena rasuk tu. Kiranya orang yg ade six sense la. Pompuan yg dipilih biasanye pompuan yg tengah mengelamun lebih2 lagi yg baru putus chenta. Biasa la hati tengah x keruan.....

b) Berkaki
kuda ku lari gagah berani~~~~~
Pontinak dkat Kota Pontianak memang unik dan banyak jenis nye. Yang ade kaki dan brlari pon boleh dijumpai kt sana. Tapi yang lagi peliknye, pontianak yg ada kaki mesti berkaki kuda. Bleh tahan laju la kot dia lari....

c) Menyanyi
nseb baik xde kontes 'pontianak idol'.....
 Asal sebut pontianak je mesti orang kata mengilai. Jangan memain pontianak dkat Kota Pontianak jauh lebih berbakat sebab pontianak2 kt sana akan menyanyi. Tapi pontianak ni nyanyi satu lagu je. Aku carik kat internet mungkin lagu yg dinyanyikan brtajuk KIDUNG LINGSIR WENGI.... Kalau ade dengor lagu bahasa jawa kat belakang rumah atau kat pokok2 rendang mungkin ade la kot cik ponti kat situ.... 
Kalo nk dengor bleh klik sini  http://www.youtube.com/watch?v=zK6qTw0JW74

d) Duduk menyorok kat pokok pisang
cakkk....
Hobi pontianak ni suka menyorok di sebalik pokok2 pisang. Hati2 la kalo memalam lalu kat kebun pisang. Kalo ade nampak kain kaler2 putih tu sah2 la bukan batang pisang.

Gitu la serba sikit citer pasal pontianak yg ade kt Kota Pontianak. Realitinya diorang kat sana dah biasa hidup dengan pontianak sampekan depe pon udah mcm x heran. Kalau sentuh bab2 membela hantu + saka pun bukan sesuatu yang asing untuk diorang. Paling best, salah sorang budak yang aku sembang tu ngaku sendiri yang dia ade mewarisi belaan atuk dia. Dia kata 'benda' tu pompuan cantik pakai baju kaler putih dengan selendang kuning. Kau orang hadoooo....

CcCcHhHhHAaAaAlLllLoooOo.....




No comments:

Post a Comment