Sunday, May 8, 2011

BOCAH... BOCAH....

Makhluk halus dicipte dlam plbagai rupe dn bentuk. Saiznye jugak ade yg besor, medium dn kecik. Kali ni aku nk kasi tau ttg hantu yg bersaiz kecik. X lain x bukan, hantu yg aku mksudkan ialah TOYOL..... 



APA YG ANDA PERLU TAHU TTG TOYOL.....

Toyol merupakan hantu yg brsaiz KECIL mcm bayi dn prangainye pn ala2 budk kecik gitu. Ade jugak yg kte toyol ni ade yg beso arnab aje, mungkin mse nk buat toyol nie depe pake janin aje kot.
ble dh ade anak nnt jangan trsalah ambek pulak... kalo ade taring bukan anak org la nmenye, yg 2 anak hantu....

Toyol mrupekn spesis hantu yg BERTUAN. Mknenye ade pembela. Tujuan khususnya hanyalah untuk MENCURI. Besenye kite dengor org kte toyol curik duit je, tp cite kt kampung aku pulak ade org bela toyol sbb nk jage kebun pas 2 toyol 2 siap curik hasil kebun org lain terutame kebun kelape. Kalo nk curik duit kt rumah org pulak, die senang je nk masuk walaupun lubang 2 sekecik umat. Die tetap dapat amek duit walaupun duit yg nk diambek 2 diletk celah al-Quran. Bagaimnepun die hnye akan ikut arahan tuan die je, kalo tuan die suruh amek duit RM10, die msti amek RM10 je. Kalo ade duit RM100 sekeping pn sah2 die xkn amek.
toyol aktif pade waktu malam dn tuan rumah tengah tido nyenyak mase 2....bese la kan malam la mase paling sesuai nk buat keje x baik.......

Upah setelah toyol penat bekerja ialah darah dari IBU JARI KAKI tuan die. Masalah timbul kalo tuan die x nk kasi upah, AHLI KELUARGE yg  lain akan mnjadi mangse dihisap darahnye. Ade gk yg kate die akan isap sket darah tuan rumah tmpt die mncurik 2. Lepas tido cek2 la ye ibu jari kaki 2, mne la tau udh dikulum dek toyol.
kalo nk mengelak kene hisap dengan toyol try la buat ibu jari kaki kome mcm gambo belah kanan......

Untuk mngelakkan toyol mncurik harte kite, pelbagai langkah yg boleh diambil seperti letak ketam, bele ikan puyu dan letak kacang hijo dalam piring. Barang2 tu sume faveret toyol nak main. Kalo dh main sampe ke siang la die leka, x mnjadik la nk mncurik.
slepas digunekan untuk melalaikan toyol, bahan2 di atas boleh la dimasak seperti buat masak lemak ketam, ikan puyu goreng dan bubur kacang hijau tambah sket durian.... x la rugi cm 2 aje..........

Kalo tuanye dh insaf, toyol nie boleh dipulangkan ke tmpat diambek dulu, carikkan tuan baru @ msuk dlam botol pas tu huumban dlam sungai. Kan senang........



CARA2 MEMBUAT @ MENDAPATKAN TOYOL...

Trdapat beberape cara nk buat @ dpatkn toyol. First skali melalui PEMUJAAN trhadap bayi yg dh mati. Janin pun bleh la jugak janji dh ade rupe mcm budak jngn la pulak janin 2 rupe cm taik.
contoh pemujaan membangkitkan toyol

Slain itu, kalo nk senang carik aje kt INDONESIA. Berlambak bomoh kt sne pandai nk buat. Ade jugak info yg aku dapat toyol ni bleh carik kt MEKAH. Tp ade cara dn bacaannye yg trsendiri. X tau la btoi ke idak sbb tempat suci pn ade toyol pulak ye. Bagi ahli keluarge yg lain kne ready aje la. Jngan la tergezut ble brtandang toyol kt umah.
mcm nie la ktenye teknik nk tangkap toyol kt Mekah... kne tangkap ikut belah belakang disertakan dengan bacaan trsendiri.....



TOYOL KT TEMPAT AKU...

Mmg ade beberape org yg bela toyol kt kampung aku tp sumenye udh meninggal dunia. Depe bele pn bukan nk suruh toyol 2 curik duit tp suruh jage kebun klape dn curik kelape kebun org lain je. Org kampung pn dh jadik x kesah tentang kewujudan toyol2 trsebut. Tp ape yg mnjadik buah mulut org adelah bile tuan toyol 2 meninggal dunia. Arwah sumenye jdik kecik mcm toyol. Brani buat, brani la tanggung.... SIMPANG MALAIKAT 44.....
nk ke kome jadik mcm 2 jugak



PENEMUAN TOYOL...

Thun 2006 dlu ade kes org jumpe toyol dalam botol dkat laut. Rupe2 nye patung biase aje. Buat malu aje pak cik yang jumpe 2. Mampos2 die ingt menatang 2 toyol. Mari gelakkan beliau bramai-ramai.

ni la 'toyol' dlam botol yg dimaksudkan
"trime kseh untuk anugerah toyol ini... pak cik rse berbangge sbb kne tipu hidup2...babi btoi la....."



TOYOL DLM DUNIA HIBURAN...

Toyol tidak diketepikan dalam dunie hiburan Malaysia. Ketika zaman kemuncak toyol dulu, Sudirman ade menyanyikan LAGU Toyol dn skrang ni Aznil pulak nyanyi balik lagu 2. FILEM Toyol jugak pernah dikeluarkan tp toyol dalam cite 2 keras cm batu je. DRAMA toyol pun pernah dikeluarkan dlam bentuk brsiri. Plakon drama 2 ialah Nurul, bekas bini Ajai, dn Fauzi Nawawi. Malangnye toyol dalam drama 2 besor gedabak x mcm yg digambarkan seblum ini.

geli ketiak aku nengok toyol nye....
budak ni jdik toyol dalam drama bersiri toyol... dh la cat dkt perut x rata pas tu rongak pulak... kalo aku jumpe toyol mcm ni mmg kne pelempang dlu la toyol 2.......



KELUARGA TOYOL...

toyol dn jenglot
Jeng...jeng...jeng...toyol pun ade famili gak yg bername JENGLOT. Bagaimanepun, jenglot ni jauh lbeh HUDUH drpd toyol yg comel. Maklum la, jenglot ni muke mcm org tue dngn rambut serabai pulak 2. Taring dngn kuku jenglot pun lebeh panjang dn tidak terurus seperti toyol. Saiz jenglot yg kecil sering dikaitkan dengan toyol tp jenglot x mencuri mcm toyol. Jenglot dikatekan mampu membawa bencana besar kalo marah atau diarah.
jenglot yg ni besor tapak tangan aje... kalo di x-ray depe xde tulang tp struktur kulit mcm kulit manusia.......
jenglot2 dn bapak sgale jenglot



PENUTUP...

Xde idea nk buat penutup. Abes kt sni je la ye.....


ChAlLlOoOOoOo.................

1 comment: