Saturday, May 21, 2011

TAK AKAN AKU LUPE : mainan seblum sekolah

Mse kecik adelah wktu trindah bg sume org kecuali pd spe2 ade kehidupan yg tragis la mse kecik. Bg yg mengalami hidup yg indh mase kecik mesti kome ade bnyk pengalaman yg x bleh kome lupe. Macam aku la jugak walaupun aku start brsosial dngn kawan aku yg lain sememangnye lewat. Aku start jumpe ramai kawan mse skolah tabika tp kawan2 aku sblum 2 hnyelah adek-bradek aku dn bebrape kerat jiran kt seblah rumah. Bagaimnepun bg aku depe adelah kawan2 trhebat yg pernah aku jumpe sepanjang hidup aku. Kali ni aku nk brkongsi dngn kome tentang 10 PERMAINAN yg aku prnah main mse kecik @ blom sekolah lg. Aku nk tulis pase menatang nie pn sbb kawan aku yg cdangkan sruh buat. Trime kseh kpde A$%#@& F#@$&% dan S)*&%* S@$#.



10 PERMAINAN TERHEBAT SPANJANG ZAMAN AKU

1. MAIN BUAYA+N
pokok ubi gajah 2 sekangkang je dari umah aku......

Aku akan main buaian ngn kakak(Fayka) je besenye. Buaian 2 dibuat oleh mak aku sendiri menggunekan kain batik yg dh x dipake. Pas 2 mak akan ikat kain 2 dengn tali dekat POKOK UBI GAJAH yg tumbuh dngn besornye dkt seblah rumah aku. Skrang pokok ubi gajah 2 dh xde pn sbb kne tebang mase kakak aku yg sulung nk kawin. Akibtnye dngn buaian2 nye skali la tumbang menyembah bumi. Ape2 pn trime kseh aku ucapkan kpde pokok ubi gajah sbb prnah mnjadik tempat aku brhibur.....

2. MAIN TIMBANG BULU TANGKIS
bahan2 yg diperlukan ialah reket dn bulu tngkis.....

Permainan ni adelh permainan yg paling x adil prnah aku main kt umah. Abang aku, Amir Fuad yg mncadangkan prmainan ini dilangsungkn. Klebihannye hnyelah bleh dimain walaupun hri malam dn bleh buat dekat dalam bilek. Stiap kali men mesti aku yg dapat timbangan bulu tangkis PALING SIKIT. Yang menang mesti la abang aku sbb die dh besor dn mahir dr aku. INI TIDAK ADIL…..

3. MAIN DUIT-DUIT
mse main duit2 kami pake daun pokok nie sbb snang nk carik...... ade kt kliling umah..........

Duit yg digunekn dalam prmainan ni buknlah duit btoi tp daun pokok bunge raye sbg duit kertas dn pokok duit-duit sbg duit syiling. Barang yg diperdagangkan pulak besenye buku2 lme dn kain burok.

4. MAIN TIKET
suasane pembelian tiket yg x akan hbes2 dijual.......

Abg Fuad akan brtindk sbg penjual tiket. Seblum 2 jaring tingkap dekat rumah kami akan dilubangkn untuk dijadikan tempat menghulur tiket. Lubang 2 kecik aje.Aku ngn Kakak Ika akn bratur dn membeli tiket menggunekn duit JUTARIA. Kmi jugak kne brdiri kt krusi sbb tingkap 2 tinggi. Slepas bli tiket kmi akan pegi depan TV dn tengok je ape yg ade. Kirenye tiket 2 brsifat trbuke la.... bleh buat tengok ape2 aje.......

5. MAIN WANDI
sumpah cm org batak......

Kte bapak aku wandi 2 nme lain untuk KETE SORONG. Cara prmainannye mcm naik teksi. Aku ngn Kakak Ika akan brgilir jadi tukang tolak dn penumpang. Kmi main dekat jalan depan rumah. Xbahaye sngt pun sbb kenderaan jarang lalu-lalang. Jarak prmainan pulak lbeh kurang 50 meter. Mainan ni mmg syok sbb mcm org sewel bile mnolak wandi 2…… Kesian dekat kakak aku sbb die kne tolak aku, dh la saiz aku mse tu kre ade ++.

6. MAIN U.F.O
kagum apebile UFO 2 dpat dinaikkan......

UFO 2 bukan diambek dr angkase tp aku buat sendiri dngn mnggunekan SURAT KABOR aje. Samsul dngn Kak Ana yg ajor aku buat UFO nie. Depe 2 jiran aku. Stiap bucu surat kabor akan ditemukan dan dikutil-kutil supaye x trbukak. Kemudian bakar stiap bucu dlam kadar yg segera dn nnt surat kabor 2 akan terbang mlayang mcm UFO. Kadang2 nmpak mcm polong pn ade.

7. MAIN KELEMOMOR
xde keje cari keje..... xde kelemomor carik kelemomor.......

Kliling rumah aku ade pasir jadi sjenis prmainan dicipte agar pasir itu dpt digunekan. Aku pun buat la prmainan kelemomor @ kelemumur @ ketombe. Snang je, cume ambek pasir pas 2 letak kt rambut. Pas 2 bajet aje la mcm ade klemomor. Bleh la buat iklan shempo…….

8. MAIN HANTU
mse main nie punye la terpekik trlolong padehe bukan hantu btoi pan........

Kain slimut akan dijadikan tirai dkt katil yg ade due tingkat. Nnt pak cik aku akan masukkan tangan ikut bawah tirai tu. Aku pun akan ketuk2 tangan pak cik aku 2. Aku panggil pak cik aku tu UCU. Die penghidap trencat akal serius dn famili aku jage Ucu slepas opah aku meninggal. Skrang nie dh lbeh 20 thun kmi jage Ucu dn ktorang x kesah pn sbb Ucu la yg tolong buai kmi dlam buaian mse kecik dlu.

9. MAIN MAYAT
buat sendiri pas 2 takot sendiri........

Mmg namenye nmpak mistik tp aku hanye gune mayat tipu. Mayat 2 dibuat sendiri menggunekan bantal dan tuala. Tuala akan digumpal dn dijadikn kpale mayat. Bantal pulak disusun supaye jadik badan mayat. Aku ngn kakak aku akan buat2 bace doa. Kdang2 mak tegur kmi , mak cakap nnt mayat 2 bangkit. Dh la aku ngn kakak aku ketakutan walaupun mak aku propa je……. Kmudiannye kmi akan sepak mayat tipu 2 smpe berkecai, bru la hilang rse cuak yg meruap-ruap td……

10. MAIN CEKGU
spe kte angan2 tu buang mase....sbb 2 ade pepattah omputeh kte "dare to dream"

Aku main cekgu2 dkt bawah rumah. Seblum 2 aku mintak mak belikan kapur dekt kdai runcit area tempat aku. Nnt aku ngn kakak aku aku tulis ikut ape2 buku yg kmi jumpe kt bawah rumah kami. Besenye kami jumpe buku Pendidikan Islam. Padehe kmi x paham sepatah pun tulisan 2 tp kami salin aje. Smpe skrang bleh nmpak lg hasil tulisan kami yg macm org zaman batu 2. Xde spe pn yg jadik murid. Mcm mengajor jin ngn setan aje….. Aku x sngke pulak skrang ni aku pun bakal mnjadi cekgu…..:D


PENUTUP

Patot la ramie yg kte nk kmbali pade mse kecik2. Bg aku ni la entri aku yg aku rse sedeh mse nk tulis. Bayangkan, sume prmainan yg aku cite 2 sumenye dh xde dh. Kalo nk men mse skrang pn nmpak sngt mcm orang gile. Adek-bradek aku pun dh jdik mk bapak budak. Skrang sumenye tinggal kenangan dn aku harap aku dapat ingt sume ni smpe aku mati dn sbenonye aku rse bangge sbb hidop aku prnah merase bende2 seronok mcm 2……..

 ChALLOoOOoooo…….

7 comments:

  1. faez maen kelemomor hehehe nasib tk de taik kucing hehehe

    ReplyDelete
  2. maen masak2 x de ke??? pondok2 ke??? hehehehe...

    ReplyDelete
  3. aku masa kecik kecik gatal suka sangat main kawin kawin. theee!

    ReplyDelete
  4. sumpah aku suke entry nih. ade gak due tiga benda yang aku pernah main.. hahah almaklumlah aku adik beradik ramai. but then, adik2 aku lak ambik port main benda2 tuh.. haaaaaaaaaaaaaaaaargh teringinnya nak kembali zaman kecik2 dulu kan weyh? seriously, this entry is full of memorable memories.. :) sweet though..

    ReplyDelete
  5. hai cik gra! haha
    follow blog si pais nie gak erk..

    pais, blanje aku weh!
    aku nmpak nme aku kt atas! haha

    ReplyDelete
  6. teringat kak zieqa pada kamu faiz.. masa time kecik2 dulu kan.., kita pernah main..korek lubang dan baling selipar bersama2.. last2 lubang tu jadi tempat buh sabut kelapa.. p2 bakar.. p2 letak jaring2 besi jadi tempat pembakar ikan. bila kak ika dh lumur ikan temenung tu dgn kunyit+garam,kita bakar sama2.. p2 kita gunakan daun pisang sbg lapik ikan..tu bila siap. wah..kenangan kita tuh...

    ReplyDelete