Tuesday, May 3, 2011

TARIAN... OWH... TARIAN....

HARAM! mmg HARAM JADAH

Tetibe timbul isu pengharaman TARIAN POCO-POCO kt negri Perak dengn alasan pergerakkannya ade berkaitan dengan agama lain. Banyak la org negri len yg jadik pelik dn ragu2 untuk mlakukan tarian poco2 nie. Nseb bek la bru2 ni mufti Klantan kluarkn statement bhwa negri len kalo nk buat xpe dn bliau menghormati keputusan mufti Perak. Mcm 2 la baguih....

yg ni bukan TARIAN POCO2 tp TARIAN pocong2 ye.....




Artikel yg aku bace tentang kenyataan mufti Klantan 2 aku bce dkat Brite Harian on9 dengn tajuk 'Tiada percanggahan mengenai tarian senaman poco-poco - Mufti Kelantan' bertarikh 24/04/2011.


Antare kandungan yg dibri perhatian ialah:

    • Masyarakat Islam di Malaysia boleh terus mengamalkan tarian poco-poco selagi tidak bertentangan dengan ajaran Islam dan garis panduan Amalan Kebatinan Dalam Persembahan Kesenian Tradisional Masyarakat Melayu 2007 - Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan
    • Isu itu tidak mengelirukan umat Islam jika mereka benar-benar memahami tentang konsep dan tujuan pengamalannya. - Mufti Kelantan
    • Umat Islam boleh mengamalkan tarian atau senaman itu selagi mematuhi panduan termasuk etika berpakaian, tiada pergaulan bebas, mistik, ritual, kebatinan, tahyul dan khurafat yang boleh jejaskan akidah. - Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan

     Sbgai anak Perak aku kecewa jugak sbb aku dn kluarge aku dh x bleh buat poco2 lg. Tp mungkin rezeki aku duduk dekat dngan negri Slangor, bleh la aku nk poco2 kt negri 2. HA...HA...HA....

    10 minit je yop nk ke Slangor........

    Kesimpulannye aku rse msyarakt kne la FAHAM dn jngan la OVER FAHAM sbb ble dh OVER yg susah 2..... ish, ish, ish.......



    AKU DAN TARIAN

    Jujur la aku nk cite, aku start nari mse aku form 1, udh longlai2 dh tulang-temulang aku. Dh sah2 kalo ade org protes pase nari aku pn akan menaikkan sgale angin aku. Tp yg pase poco2 td x la aku kesah sngt sbb kt atas pentas xkn nk mnari poco2 kot. Mak Datin bleh la. Mse aku kt skolah menengah pn dh ade org yg protes nseb bek pengetua aku backing aku dn team... padan muke spe yg nk protes 2, dh protes x jadik, macm taik je pn...

    Isu prote-memrotes nie brlarutan smpe la aku smbung blajo dkt ***B. Ade la satu puak ni smpe nk buat prbincangan la konon. Las2 mse 'perbincangan' 2 depe buat mcm Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri pulak. Keputusan terakhir depe jugak nk menang, bek x payah buat 'perbincangan'. Bukan stakat 2 je, ade jugak ahli puak trsebut yg pegi report kt AYAH depe.... so FCUK....

    Alasan depe nk menghalang tari-mnari adlah:
    • maksiat (WTH!)
    • timbul fitnah (WTF!)
    • siulan setan (WT....!)
    Alasan2 yg sngt klise bagi aku dn cm but.... Nk kte buat MAKSIAT aku rse xde unsur peluk-memeluk ke, cium2 ke.... TIMBUL FITNAH plak aku rse depe la yg tibulkan fitnah 2 sbb ble aku tnye org len depe ckap OK je... kalo SIULAN SETAN pulak pg la marah dkat SETAN2 tu.... yg paling lawak ble sebut isu menari jngan laki2 mcm pompuaan, pompuan jngn mcm laki2... ingt bodo sngt ke org laki nk pake kbaye... abes 2 BRA nye nk rompak kt aspuri pulak ke...

    Kt tempat aku blajor x la aku nari tarian cam salsa ke, jazz ke, hip hop ke... nk mampos x nye aku reti. Aku nari TARIAN TRADISIONAL gitu. Sbgai org Mlayu mesti la nari tarian Mlayu kan. Stau aku pun tarian Mlayu ttp mengekalkan kesantunan bangse 2 sendri. Setiap langkah dn gerak-geri menekankan nilai kesantunan yg cukup tinggi mcm jage batasan antare laki dn pompuan,  mlambangkan lemah-lembut org Mlayu, dll. Apatah lgi kalo org pompuan, mase nari laki je yg bleh terkangkang-kangkang, pompuan plak kne la kepit2 sket. Bab2 lambung-mlambung pn ade gk tp yg trlibt org laki je. Kalo pompuan yg kne lambung, abeh la mlayang ntah kemane.

    kalo dh terangkat-angkat len plak jadiknye nnt......

    Etika pakaian jugak ditekankn. Baju yg dipakai mstilah x menjolok mate. Memandangkan tarian Mlayu agak fleksibel, kalo pompuan Islam ade gk yg pake tudung. Ok la kan tp kalo yg bukan Islam xkn nk pakse gk pake tudung, nnt ape plak depe kte. 1 Malaysia la ktekan.... kurang2 pn kite hormat la antare satu sme lain.....

    melampau sngt la kalo dh pake baju mandi je......
    Aku nk ulang la balek kan, kte nie hidup bermasyarakat xkn la nk ikut kepale otak kte je. Kalo becakap 2 dengo la jugak pandangan org len jngan asyik kate kite je yg btoi. Padehal otak 2 ntah btoi ke ntah idak. Len la kalo budaye 2 menyekutukan tuhan ke bleh la nk tentang abes2, aku pun tentang jugak. Yg nie kalo org buat sket je yg nmpak sume NEGATIF, yg POSITIF sebelah mate pn x pandang. Ntah2 mmg x nmpak kot sbb buta budaye. Pas 2 kluar la pulak IDEOLOGI sewel yg mcm nk lempang je ble dengor. Aku nie dh la pantang kalo dicabor. Susah sngat pegi je jumpe menteri suruh usulkan pengharaman tarian tradisional kt Malaysia nie. Bru la aku puas hati. Dlu siap suruh usha garis panduan la, ape la... tengok2 depe yg x paham garis panduan. Siap pusing2 fakta lagi ade la. Slagi depe ckap 'on' aku akan 'on' aje. Ingt smpe ble2 ye. Slagi depe ckap 'on' aku akan 'on' aje. Slagi depe ckap 'on' aku akn 'on' aje.

    fikir-fikirkan lah jugak.......

    sape lagi nk angkat BUDAYA KITE kalo bukan kite sendiri, xkn nk angkt BUDAYA YG BUKAN KITE.

    Sambil kluarkn fakta ndak la jugak aku menyatekan pegangan aku kn. Jdik, sme2 la kte fikirkn. Kalo rse nk bangkang aku langsung x kesah sbb kte bukan berkongsi otak kan. Kalo ade pihak yg rse sume die kte 2 btoi, aku pun bleh buat mcm 2. SUMPAH X HERAN.....ok la blah dlu.....

    ChAlLoooooo.......





    No comments:

    Post a Comment