Thursday, April 28, 2011

DARAHhhhhhhhhhhh.........

Pade hri nie, dtng sekumpulan pemungut darah kt tempat aku blajor... depe ni bukan pontianak tp org2 dr HOSPITAL SEBRANG JAYE PENANG nk amek derma darah je... Aku punye la truje sbb slame nie aku mmg nk derma darah tp x tau cmne. Kn senang depe dtang je ke tmpat aku brade...hihiihhii....

pintu msuk dewan... kne daftar dlu.....

AKU MENDERMA DARAH

Mule2 nk derma aku cuak jugak. Bayangkan punye la besor jarum nk dicucuk kt lengan 2. Nseb bek ramai budak kelas aku pn ade yg nk derma. Mase proses cek-mengecek kumpulan darah bru aku tau aku ni ade darah jenis AB. Kawan2 aku kte aku kedekut. TENGKORAK depe, aku nk buat cmne lg dh tuhan beri drah cm2, trime je la kekedekutan aku nie.

Mse tunggu turn amek darah 2 aku x tunggu lme pun. Tetibe ade kakak nurse 2 sruh aku nek katil (jngan fikir katil len pulak). Aku pn ikut je la. Pas 2 aku kene bius kt lengan dn dicucuk plak dengan jarum besor. Aku usha paip getah kecik kt seblah aku, punye la laju darah aku mengalir bagaikan air sungei perak. Dlam mse yg sme aku kene main genggam2 dngan span kaler hitam yg nurse td beri kt aku. Bbrape belas minit kmudian tamatlah sgala proses dn ia brjalan dngan jaya skali.....

aku agak kuantiti darah aku mcm 2 la...........

PERISTIWA2 LEN~~~

Ade beberape pristiwa yg sempat aku jumpe mse derma darah nie.

nie pensyarah aku... ikutkan mse derma drah ni waktu beliau msuk kuliah tp die pn mcm mlas je nk ngajo... las2 beliau pn derma drah skali... bagus x3

keadaan sahabat2 aku yg sngt sedih untuk ditatap.......
Kejadian pengsan dn penderma yg takut pn aku dapat tengok. Dah la yg tlibat kawan2 aku jugak. Lawak pn ade tp mcm kejam plak. Mule2 Ustz K.A, x lme lpas die derma 2, die pitam2 sket. Lalu dibaringkn kt atas katil. Tp mmg lme la die duk kt katil 2. Doktor yg jdik tukang cek darah kmi pn pg la kt kawan aku nie. Akhirnye, K.A dimasukkan air pulak....xpe2 niat die ikhlas 2 nk derma, nk wat cmne kn kalo udh nk pitam2. Insiden lawak ke-2 pulak tlah dilakukan oleh Cik Emon. Awal2 lg dh meraung. Ingtkan histeria rupenye die ketakutan yg teramat sngat. Ramai la yg mengelilingi Emon untk menenangkan die. Las2 aku pg kt seblah die, aku pun gelak la... HEHEHE... die pun follow plak aku gelak... Senang je rupenye nk tenangkan die nie.........tahniah aku ucapkan kpade cik emon.....

gadis 'chantek'
Bende yg paling aku x bleh lupe adelah bertemu dengan seorang gadis 'chantek' bagai Cik Siti Wan Kincup. Pade awalnye gadis ni xnk lngsung dema darah. Lepas kwan2 die pujuk bru la hatinya yg lembut itu smakin lembut. Tengok pade saiz badannye yg 'ramping' mmg bleh sumbang smpe 10 peket darah nie. Tp nurse kt situ amek satu je sbb takot spe2 yg terpake darah die nie jdik 'chantek' dan 'ramping' jugak spertinye.

nie situasi kt tempat derma darah... pihak hospital kte kali nie smbutanye hebat.......

antare petugas hospital yg telah menyumbangkan segale usaha dn tenaga mereka untuk menjayakan proses pendermaan darah ni........ time kaseh x3.........................


APE YG AKU DAPAT

Walupun aku telah kehilangan 450ml darah, aku tetap dapat bebrape bende sperti mkanan ringan, lubang jarum dan buku kaler merah tp die tulis kt depan buku 2 sijil plak.....

aku sanggup amek blek kotak ayor kotak 2 dlam tong sampah smata-mata nk nunjuk bukti

xde la nmpak sngat tandenye.... yg kaler merah sket 2 la die.....

ni la buku kecik kaler merah yg aku kte die tulis sijil 2... kalo nk derma lg kne dawak buku nie.... mcm buku hutang kt kedai runcit pun ade aku tengok.............

Aha... walaupun aku dpat bebrape bende, aku paling bangge sbb dpat mencapai cita2 aku nk derma darah...Aku hrap perkara yg aku lakukan nie dpat keberkatan Allah S.W.T.....Amin.....

Okeh la.... smpe sini je je la yg bleh aku citekan... blah dlu...

ChAlLlOooOoO..................

No comments:

Post a Comment